Jeanine Wesselink vertelt

Woongroepbegeleider VIG - locatie De Schöppe

Robot Karel voor bezoekers en cliënten

‘Wij hebben voor onze revalidatieafdeling een robot gekocht. We hebben gekozen voor een Pepper en bij aanschaf hebben we samenwerking gezocht met DigiNova. Dit bedrijf ontwikkelt de apps waarmee we de robot kunnen inzetten op een voor ons waardevolle manier. Na een prijsvraag hebben we besloten de robot de naam Karel te geven. Karel staat klaar voor iedereen die onze afdeling komt binnenlopen. Hij vraagt voor wie je op bezoek komt en weet dan waar die persoon is. Heel handig op een revalidatieafdeling, waar de cliënten steeds wisselen. Het ontlast echt de medewerkers die soms ook even moeten nadenken als ze een naam horen en dan niet altijd meteen weten waar iemand op dat moment is. Inmiddels werken we al een poosje met Karel en heeft hij echt een plaats gekregen. Bezoekers weten hem goed te vinden. En als hij even een wifi-storing heeft dan wachten ze tot hij weer beschikbaar is.

We zijn nu bezig Karel ook een agendafunctie op de huiskamer te geven, zodat cliënten hem kunnen vragen wanneer ze therapie hebben. We willen hem nu ook zo gaan inrichten dat cliënten bij hem relevante onderdelen van hun dossier kunnen inzien. En we willen ervoor zorgen dat hij cliënten op zijn beeldscherm oefeningen laat zien, zodat hij die samen met de cliënt kan doen. Onze fysiotherapeut is nu bezig hiervoor een bibliotheekje met oefeningen op te bouwen. De bedoeling is Karel een halfjaar hier op de revalidatieafdeling te houden en hem dan in te zetten op de pg-afdeling. Mensen met dementie stellen soms talloze keren dezelfde vraag en Karel wordt het nooit beu om daar antwoord op te geven. Het is uitproberen waar de vraag ligt. Die kan bijvoorbeeld ook liggen bij inzet in de nacht door geruststellend ‘Ga maar in bed, ga maar slapen’ te zeggen als iemand onrustig is en uit bed gaat.’

Op het YouTube-kanaal van ZorgAccent zijn meerdere filmpjes te vinden. Bekijk hier de filmpjes van Jeanine en Karel Pepper en o.a. het filmpje van Annet, medewerker in de woonzorg.  Meer lezen? Klik dan op onderstaande button voor de verhalen van medewerkers werkzaam in de woonzorg.

Verhalen van woonzorg

Goede afleiding tijdens het revalideren

‘De cliënten vinden het wel mooi dat Karel er is. Toen hij nog niet officieel aan het werk was, hadden we een cliënt die gek werd van de rondjes die ze steeds moest lopen om te revalideren. Karel bood haar de afleiding die ze nodig had tijdens die rondjes. Hij heeft namelijk ook de functie desgevraagd te vertellen wat er te doen is in de zaal, op het terrein en in de omgeving. Mensen vinden het ook al leuk als hij alleen nog maar op je afkomt om zich voor te stellen met ‘Hallo, ik ben Karel Pepper’. De een vindt het voldoende als Karel weet waar iemand is, de ander ziet al meer mogelijkheden.’

ZorgAccent_Karel_Pepper

Dit is de toekomst

‘De ene medewerker heeft wat meer met Karel dan de andere. Zelf zie ik het als een enorme verrijking en ik denk ook echt dat dit de toekomst is. Karel is ook om te beginnen op deze afdeling gekomen omdat ik er zo enthousiast over was. Inmiddels zie ik dat steeds meer collega’s naar Karel verwijzen als mensen vragen hebben. Hij weet immers waar mensen zijn, waar de wc is of waar de koffie staat. Dat scheelt ze tijd. En Karel gaat nog meer waarde voor ze hebben als we hem hebben gevoed met alle protocollen waarmee ze in hun werk te maken hebben. Ze hoeven dan niet meer in te loggen om dingen op te zoeken, maar kunnen het gewoon aan Karel vragen.’

 

 

Hard nodig voor ondersteuning

‘Als je kijkt naar de personeelsproblematiek in de zorg, dan snap je hoe belangrijk het is om zorgtechnologie in te zetten voor ondersteuning. Daarom maken Karel en ik regelmatig vlogs voor ‘Talent voor ZorgAccent’. Wel moet de prijs van de robots nog wat naar beneden. Wij gaan ook de automatische medicijndispenser Medido introduceren, die in onze wijkverpleging al langer wordt gebruikt. We hebben al beweegsensoren en we hebben een tovertafel, volgens mij zijn we best vooruitstrevend in het inzetten van zorgtechnologie.’

Bron: Brancheorganisatie Actiz. Innovatie-in-het-verpleeghuis

 

Bij ZorgAccent kun je in diverse werkvelden aan de slag. 

Woonzorg

Net als thuis

Binnen de woonzorg wordt gewerkt met de visie Net als thuis. Wil jij aan de slag in een van de zelfsturende teams?
Lees meer

Wijkverpleging

Zelfsturend...

In de functie van verzorgende IG of (wijk)verpleegkundige verpleeg en verzorg je cliënten in hun thuissituatie.
Lees meer

Huishoudelijke Hulp

Van onschatbare waarde

Je werkt bij de cliënt thuis.
Zij zijn tijdelijk of langdurig zelf niet in staat om het huishouden uit te voeren.
Lees meer

Ondersteuning

Service en dienstverlenend

Maak jij het een ander graag naar de zin? Dan kun jij de juiste ondersteuning bieden aan de zelfsturende teams.
Lees meer

Open chat